torsdag 10 oktober 2013

Vägskäl - skäl att välja väg

Jag är hoppfull. Vi människor kan välja väg. Och det räcker att 10% ändrar väg så följer resten efter, enligt forskare i filmen CrossroadsSe nedan eller följ länk.

Jag kände ett stort behov av att sprida goda nyheter idag när jag tänkte att många skulle bli nedslagna av "nyheterna" att Tiden för tillväxt är förbi (di.se) och Nytt larm om jättekris i Europa (svt.se/nyheter). Jag är inte ett dugg förvånad. Dock saknas en punkt på listan i från di.se. Kanske skulle den varit överst 1) Billig energi, billig fossil olja.

I filmen Crossroads liknas den ekonomiska tillväxten vid en larv. Larven växer och växer till en punkt då den inte kan växa mer. Alla cellerna i larven blir lite konfunderade, vad hände? Men det dröjer inte länge så förvandlas larven till något mycket vackrare - en fjäril!

Två andra kortare filmer fulla av inspiration har jag länkat till tidigare: Story of Solutions och What the economic crises really means. Jag är förväntansfull. Hur ser "fjärilen" ut som kommer efter ständig ekonomisk tillväxt?


Har du barn eller vänner som funderar på vad de ska studera och arbeta med? Föreslå jordbrukare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar